Lieve gasten van de Waterwolf, Het idee van de Waterwolf Brasserie Badhoevedorp is in maart 2017 ontstaan. Mijn visie is altijd geweest om het enorme potentieel in het dorp bijeen te brengen door het bouwen van een horecazaak waar de mensen in Badhoevedorp en omgeving een plek hebben om elkaar te ontmoeten en ontspannen. Zo krijgen we een leuker en prettiger dorp. Dit doe ik omdat ik wil bijdragen aan deze gemeenschap waar ik een deel van uitmaak. Sinds de oprichting in juni 2017 en de opening vier maanden later is de Waterwolf altijd in beweging geweest. Sinds 15 maart 2020 zijn we wegens de coronacrisis gesloten. In deze blog wil ik jou vertellen hoe het met ons gaat. DE ONTWIKKELING De Waterwolf had als brasserie een brede doelgroep: iedereen is welkom. Toch waren onze producten en was de dienstverlening specifiek; anders dan anders. In de eerste openingsjaren heeft dit ertoe geleid dat we ons meer zijn gaan richten op een specifieke doelgroep; gasten die samen willen komen met hun geliefden, vrienden en collega's om te genieten van liefdevol bereid eten en drinken. Zo is het idee van de Waterwolf Gastrobar ontstaan. Sinds november 2019 serveren wij eten en drinken om van te watertanden, elke dag, de hele dag. Overdag specialty coffee, all-day breakfast en een fijne lunchkaart. In de avond culinaire bordjes om te delen en klassieke hoofdgerechten. Heerlijk eten met een goed glas wijn, speciaalbier of een cocktail. De Gastrobar is een herstart van het bedrijf met een fijn, nieuw concept dat een langere adem nodig heeft dan verwacht. De sluiting op 15 maart was, ondanks dat het 's ochtends een eigen beslissing was en dit 's avonds officieel werd, een enorme klap. Het gezondheidsrisico voor onze medewerkers, onze gasten en de mensen om ons heen werd te groot. Het was wel duidelijk dat de horeca zou moeten sluiten. We zagen het wel aankomen natuurlijk. De omzet was een stuk lager dan een jaar eerder. Een groot deel van onze gasten zijn toeristen en Schiphol-gangers en die waren er al een paar weken niet meer. Ook bleven reguliere gasten steeds vaker weg. De impact van corona was duidelijk voelbaar. DE EERSTE WEEK NA DE SLUITING Er moest heel veel geregeld worden en ik heb dag en nacht gesprekken gehad met collega-ondernemers, partners, leveranciers en vrienden. We hebben heel veel reserveringen moeten afzeggen, ook voor prachtige feestjes en partijen waar onze gasten heel erg naar uitkeken! Daarnaast is het privé ook best aanpoten door de sluiting van de scholen. De hulp van de overheid en de Gemeente wordt gaandeweg duidelijker en er worden allerlei creatieve ideeën geboren. We kunnen cadeaubonnen verkopen via helpdehoreca.nl en we doen mee aan de landelijke benefiet pubquiz voor de horeca. Er komen ook donaties en steunbetuigingen binnen en er worden bonnen besteld. Het is heel fijn om te zien dat onze gasten ons op die manier willen steunen en het geeft energie. Ook zet een aantal van de medewerkers de schouders eronder en krijgt de Waterwolf een opfrisbeurt. Gaaf! Ik heb alle bij de Waterwolf betrokken partijen gesproken en ik houd contact met ze. Ik heb de aanvragen voor de NOW-regeling, de TOZO, de TOGS gedaan. Van de huurbaas kunnen we voorlopig niks verwachten. De energievoorschotten gaan gewoon door. Van grote leveranciers krijgen we geen korting, een aantal kleinere helpt ons wel. De steunmaatregelen worden steeds duidelijker; er wordt niet standaard 90 procent van de loonkosten vergoed, de steun verschilt per bedrijf. De horeca-ondernemers die ik spreek gaan uit van 75 procent looncompensatie. Dat betekent dat 25 procent van de personeelskosten voor eigen rekening komt. Het lijkt me niet realistisch dat we al die kosten kunnen terugbetalen zonder omzet. Zeker niet omdat het lang gaat duren voordat de omzetten weer terug zijn op het 'oude' niveau. We hebben meer betrokkenheid nodig. EN DAN?! Dag en nacht bezig zijn met de Nieuwe Realiteit. Er is zoveel onzeker. Hoe moet de horeca straks verder, en wanneer? Hoe zal de regeringshulp uitpakken voor ons bedrijf? Welk effect heeft het op ons team? Je wilt duidelijkheid krijgen, grip op de situatie. Zodat je in de eerste plaats als werkgever aan je medewerkers kunt vertellen waar we aan toe zijn. Zodat je een inschatting kunt maken van de te nemen stappen. En zodat je de financiële impact op je bedrijf kunt overzien. Dit alles is heel moeilijk, eigenlijk is het gewoon niet te doen. Het doet me heel veel verdriet. Het was heel onrustig om elke avond 'vrij' te zijn. Slapen is ook lastig. Als ondernemer sta je gewoon altijd 'aan'. Aan de andere kant is het ook wel lekker om wat meer tijd voor je privé te hebben. Eén van mijn koks heeft mij weer van de bank getrokken. "Move your ass and let's go to work" appte ze me. De volgende dag stond de Waterwolf Pop-up Streetfoodbar te shinen aan de Zeemanlaan, mede dankzij onze grafisch ontwerper Danny Kolthek met zijn prachtige en creatieve logo-ontwerp. We nemen de voorzorgsmaatregelen in acht en zijn lekker bezig met ons vak. Bovendien zien en spreken we onze gasten weer, en dat is iets dat we erg gemist hebben. VECHTEN EN DOORZETTEN De Waterwolf is nog maar een wolvenwelpje. We waren nog steeds aan het opstarten en er is geen financiële buffer. Het water staat ons aan de lippen. Het historische verhaal van het gevecht van de Waterwolf tegen de Landleeuw inspireert me. Net als de ondernemers om me heen, in de horeca en in andere branches mij inspireren. Het is nu zaak om met creatieve ideeën te blijven komen om te kunnen vechten tegen een onzekere uitslag. Door te hopen op betere tijden bereik je niks. Iets bereiken gaat om betrokkenheid en uiteindelijk om invloed. Het voortbestaan van de Waterwolf wordt bedreigd. Dit verhaal komt uit mijn hart. Als dit verhaal jou heeft geraakt dan ben je betrokken. En als ik je door mijn verhaal heb geïnspireerd dan heb je invloed op het voortbestaan van de Waterwolf, die mooie plek waar we met z'n allen zo hard aan gewerkt hebben. Zo help je ons aan geld om onze rekeningen nu te kunnen betalen: - Door te doneren of een (door een garantiefonds ondersteunde) cadeaubon te kopen via #helpdehoreca. Ga naar helpdehoreca.nl en zoek op Waterwolf Gastrobar; - Door mee te doen aan de landelijke benefietquiz voor de horeca en een bedrag aan de Waterwolf te doneren, via deze website; - Door langs te komen of te bestellen aan de Pop-up Streetfoodbar. Check de pagina over de Pop-up op onze website www.waterwolfbadhoevedorp.nl/popup voor meer informatie en volg ons op facebook en instagram. Dit is een serieuze oproep. Wil jij jouw invloed waarmaken, heb je een bepaald idee en ben je ervan overtuigd dat je structureel kunt helpen? Wil je meer weten over de situatie in de Waterwolf? Wil je eens met mij praten? Laat dan je gegevens hieronder achter, dan neem ik contact met je op. Ik sta open voor heel veel positieve initiatieven. Liefde, blijf veilig. Danny
0 Reacties
Yes! De zomervakantie is weer voorbij en dat betekent dat het dorp weer thuis is. Terug van de camping, de playa en de Côte zien we de bekende gezichten van onze dorpsgenoten weer terug in de Waterwolf. Fijn en gezellig, want hier komen wij tenslotte samen!
De donderdag- en vrijdagmiddagborrels worden weer goed bezocht. Happy Hours in de Waterwolf betekent dat we op vrijdagmiddag als vaste prik de dames van de Vrouwenvereniging Badhoevedorp te gast hebben, genietend van wijntjes, bitterballen en de favoriete snack: uienringen. De bar stroomt weer vol met gezellige mensen terwijl het diner begint en we gaan weer lekker tot in de kleine uurtjes door. We zijn inmiddels elke dag open vanaf tien uur en hebben de hele dag verschillende types gasten binnen. Gezellig kletsend en genietend van onze koffie met een gebakje, een lunch of een ontbijtje. Badhoevedorp zou Badhoevedorp niet zijn als we niet allerlei persoonlijke meningen te horen krijgen. De visies op de ontwikkelingen in het dorp vliegen ons om de oren, wat een betrokkenheid! De horeca in het dorp is ook een favoriet gespreksonderwerp. Want er gebeurt veel! De ijssalon en de pizza afhaalzaken, de sushi, Cordendon, Ramada, de andere restaurants, de kroegen, laatst Badhoevedorp Viert en binnenkort Badhoevedorp Proeft!, Q Beach.. genoeg om over te kletsen! En oh oh wat krijgen wij in de Waterwolf nog steeds veel positieve feedback en ook goedbedoelde kritiek. Goed hoor, kom maar door want de Waterwolf ontwikkelt zich nog elke dag! Als het maar netjes blijft. Soms krijgen we van onze fijne betrokken dorpsgenoten ook bijzondere en twijfelachtige meningen, opmerkingen en ideeën over wat we allemaal wel en niet zouden moeten doen, (man man man..), maar die verhalen laten we maar even liggen voor tijdens de borrel :):) Over ontwikkeling van de Waterwolf gesproken: we zijn bezig met de volgende grote stap! We zijn nu twee jaar bezig en onze focus heeft altijd gelegen op samenkomen en eten en drinken om van te watertanden. Met kwalitatief hoogwaardige ingrediënten hebben de menukaarten gemaakt die typisch zijn voor gave, eigentijdse en internationale brasserieën, maar er is een volgende culinaire stap op komst: de Waterwolf wordt een Gastrobar! Met nog steeds kwalitatieve inkopen van fantastische leveranciers, gaan we ons nog meer richten op het samenkomen: heerlijk ontspannen, informeel en toegankelijk, samen genieten van kleine, culinaire gerechtjes die je makkelijk kunt delen met je tafelgenoten, uit -zoals je van ons gewend bent- de meest smaakvolle, kleurrijke en gevarieerde, internationale keukens. En ook de drankenkaart gaat veranderen: de bierkaart wordt ge-update, onze wijnkaart wordt vernieuwd, de cocktails worden toffer.. alles in het teken van genieten van elkaar en genieten van heerlijke gerechten, hapjes en drankjes. Blijf ons in de gaten houden en tot snel weer in de Waterwolf! Fijne dag, groet, Danny en team De nieuwe website van de Waterwolf hangt in de lucht.
De site heeft een fijne look en feel, nieuwe features en een give-away die je niet wilt missen! Neem snel een kijkje op www.waterwolfbadhoevedorp.nl en deel dit bericht met je vrienden, familie en collega's. Our new web site is now up in the air. The site has a cool new look and feel, new features and a give-away you do not want to miss out on! Go and have a look on www.waterwolfbadhoevedorp.nl and share this message with your friends, family and colleagues. GO ONLINE NOW AND CHECK OUT OUR GIVE-AWAY! Bestel jouw Cadeaubon nu en krijg extra tegoed! Ga naar waterwolfbadhoevedorp.nl en leg jouw cadeau vast! (aanbod is beperkt geldig, wees dus snel) Order your Gift Card now and get Extra Credit! Go to waterwolfbadhoevedorp.nl now and secure your claim! (offer is valid for a limited time only, so think fast) #newwebsite #giveaway #restaurant#bar #giftcard #cadeaubon#extracredit #badhoevedorp #love #thewaterwolf #treat De afgelopen periode hebben we met het team weer verschillende aanpassingen in het aanbod en de dienstverlening van de Waterwolf gebracht. Er gebeurt zoals je inmiddels weet, altijd heel veel in de Waterwolf! We zijn de laatste tijd vooral gefocust geweest op herhaling en herkenbaarheid, met als hoofddoel betaalbaarheid. Alles mag, als het maar leuk is :)
In deze korte blog zet ik nog maar eens op een rijtje: - Elke donderdag en vrijdag is het tussen 17:00 en 19:00 uur Happy Hour in de Waterwolf met Heineken Bier en huiswijn voor de helft van de prijs - Elke dag serveren we een daghap voor slechts €10 - Elke woensdag is het Kids 4 Niks. Kinderen eten gratis met een volwassene mee voor het diner - De AH Restaurantactie is doorgezet tot eind maart, met reserveringen via onze eigen website - Elke donderdag is het Taco Thursday met een grote huisgemaakte taco voor slechts €12,50 - De Waterwolf Flex Office & Meeting Space is opgewaardeerd, kom eens langs om te kijken hoe mooi! - We maken elke dag vers gebak, gepresenteerd in onze taartenvitrine in het raam aan de Zeemanlaan - Waterwolf Delivery is opgezet via Thuisbezorgd.nl - Het team is aangevuld met geweldige nieuwe mensen in de keuken, spoelkeuken en in de bediening - Elke eerste vrijdag van de maand hebben we een live DJ Je ziet het: de Waterwolf gaat nog even door met reuring brengen in Badhoevedorp :) Mocht je nog gave ideeën hebben, laat het ons weten. Groet, Danny #hierkomtbadhoevedorpsamen #etenendrinkenomvantewatertanden Gezellig en onstuimigOp 15 oktober 2017 ontvingen we in de Waterwolf de eerste gasten. De planning was op woensdag de 18e open te gaan, maar het was zo'n mooi weer en we hadden er zo'n zin in dat we op die zondagmiddag alvast open gingen voor de borrel. Het was ram vol. Die woensdag erop; vanaf half tien 's ochtends ram vol. De laatste drie maanden van 2017 waren we eigenlijk zo goed als elke brunch, lunch, diner en borrel ram vol. Ook evenementen werden druk bezocht en de verjaardagen, jubilea en zakelijke bijeenkomsten waren elke keer een succes. Heerlijk natuurlijk. Het idee dat er een behoefte was aan een zaak als de Waterwolf werd bevestigd. En hoe. Ook de rest van het eerste jaar hebben we niet te klagen gehad als het gaat om aandacht. Het was een gezellige en ook onstuimige periode. Product, gedrag en omgevingDie onstuimigheid zat vooral in de reacties op de Waterwolf, het verder ontwikkelen van het concept en het aantrekken van de juiste medewerkers. Om met dat eerste te beginnen: alles, maar ook echt alles aan de Waterwolf heeft de revue gepasseerd. Online, tijdens bezoeken aan de Waterwolf, via via, middels mails en andere manieren hebben we te horen gekregen wat van ons mensen vinden. Veel hiervan was goed bedoeld, een gedeelte had een andere insteek. Onze gasten weten wat we met deze input gedaan hebben. De groep die we niet weten te bereiken niet. Het geeft niet. Wanneer je je kwetsbaar opstelt kun je dit verwachten. Zolang je je doelen maar voor ogen houdt. Ik raad het iedereen aan. Geloof en vertrouwen in het idee van de Waterwolf. Focus op kwaliteit en op de verschillende doelgroepen. Luisteren naar gasten die het beste met je voor hebben. Dat is de sleutel. Vanuit het idee het concept verbeteren. Constant werken aan product, gedrag en omgeving. Op die manier voldoen aan de behoeften en het laten behalen van doelstellingen van onze bestaande gasten en potentiële nieuwe gasten. Het is een fantastische ervaring. Het Waterwolf team heeft in het afgelopen jaar nogal wat wisselingen doorgemaakt. Sommige medewerkers hebben de keuze gemaakt om zich op andere dingen te richten, zoals school of sociale activiteiten. Voor anderen was de Waterwolf gewoonweg niet de juiste plek. De kern is gebleven. En ik ben trots op de inzet, de service en de toewijding van al onze medewerkers. Werken in ons vak is sowieso al een manier van leven. Meehelpen aan het opzetten van een nieuwe zaak is nog een trapje spannender. En dan doen we er in de Waterwolf nog een schepje bovenop door af te wijken van de norm. Petje af, Waterwolven! de waterwolf is een wolvenwelpEen all-day horecazaak betekent een veranderende doelgroep en veranderend aanbod gedurende de hele dag. De Waterwolf is 's morgens vroeg een koffie bar, dan een brunch- en lunchzaak, verandert in een borrelbar en een restaurant en dan zijn er ook tussendoor nog feestjes, sport uitzendingen, vergaderingen en de verschillende evenementen die we organiseren. En dan gebeurt er nog eens van alles 'buiten'. Het is logisch dat we daarin veel geleerd hebben. Over de doelgroepen, over het dorp en over onszelf. Over de norm en hier van afwijken.
We blijven vasthouden aan het inkopen van ingrediënten met hoge kwaliteit, het serveren van eigentijdse gerechten en drankjes en het blijven wisselen van de kaart en de specialiteiten. We blijven de hele dag open. We blijven voor de veiligheid van onze medewerkers en gasten, PIN Only. We blijven als service een rookvrij- en een rokersterras bieden. En we blijven open voor mensen die open staan voor een moderne horecazaak in het centrum van ons dorp. De Waterwolf is een jaar oud. Pas één jaar oud. Het is een baby, een jonkie, een welpje. Nieuwsgierig, tegendraads en enthousiast. Het stoot de neus en zet door. Eigengereid. Vastberaden. Onstuimig. En het heeft de steun van de roedel nodig. De volgende keer als je afspreekt met iemand in het dorp, denk dan nog eens wat vaker aan de Waterwolf. Vorm vooral je eigen mening, niet die van anderen. Deel deze dan vooral met ons persoonlijk. Vinden we tof. Hier komt Badhoevedorp samen. laatste dagVandaag was de laatste dag waarop bewoners, winkeliers en andere belanghebbenden konden reageren op het Concept - Definitief Stedebouwkundig Ontwerp (DSO) voor het Centrum van Badhoevedorp. Een belangrijke mogelijkheid die door een wat mij betreft klein percentage van de bewoners benut is. Ik heb geen idee waarom. Er wordt veel gespeculeerd. Ik heb als ondernemer en bewoner deelgenomen aan de Participatiegroep Centrum, maar ik heb me al na een paar weken teruggetrokken. Ik ervoer veel negativisme en wilde me op een positieve manier concentreren op de Waterwolf. Het kostte mij meer energie dan het mij opleverde helaas. Ik heb uiteindelijk natuurlijk wel gereageerd op het ontwerp, zowel als ex-participant, als bewoner en als winkelier/ ondernemer. Want ik ben niet zo blij met het ontwerp. Op 6 maart heb ik dit idee ingebracht: - de Zeemanlaan ontwikkelen tot een gezellige, gemêleerde winkelstraat van drie verdiepingen hoog - in de stijl van de bebouwing van de oudere woningen/ gebouwen in het centrum - breedte van het stuk tussen de Waterwolf en het pand van Jan Groenewoud - zijstraatjes voor langzaam verkeer vanuit de woonwijken - uitkomend in een parkplein met water. (..) Ik ben hierbij altijd al van mening geweest dat een plein als centrum niet de juiste sfeer brengt. Winkelpleinen zijn verstedelijkt, naar binnen gekeerd en ‘s avonds leeg met alle weerslag van dien. Ik heb het terras van de Waterwolf niet voor niets aan de Sloterweg gepland. WinkelstraatDit idee -noem het DSO Zeemanlaan- ligt veel meer in de lijn van de visies van alle mensen in de Participatiegroep Centrum. Ook de Winkeliersvereniging, Dorpsraad en de Business Club zijn van mening dat we geen Vinex winkelplein in het dorp nodig hebben. Al deze groepen hebben hun visies gedeeld met de Gemeente. De referenties voor een werkend dorpscentrum met karakter zijn naar mijn idee plaatsen als Laren, Heemstede, Bloemendaal en Abcoude. Hier zijn straten waar auto’s doorheen rijden en je kunt parkeren. Je vindt er zelfstandige- èn grootwinkelbedrijven, dag- èn avondhoreca. Elders in het centrum is een plein of een plantsoen waar men kan recreëren. Gezellige terrasjesDe stedenbouwkundig ontwerpers hebben gekeken naar winkelpleinen in plaatsen als Waddinxveen en Leidschenhage. Het huidige DSO voorziet in een Vinex winkelplein dat door de hoge bebouwing (‘accenten’ tot 21 meter hoog) bijna de hele dag in de schaduw ligt. Prima hoor, komen er meer mensen bij de Waterwolf in de zon zitten. Maar het lijkt mij niet zo handig ontworpen voor die ‘gezellige terrasjes’ die er ingetekend zijn.. En voor dat plein en die terrasjes zal de Zeemanlaan afgesloten worden voor verkeer.. Ooit op het Belgieplein op een terras gezeten.. met uitzicht op winkelkarretjes? Of Sierplein, Osdorpplein, Lambertus Zijlplein, Bos en Lommerplein, of nota bene Lorentzplein? Is mijn punt duidelijk? visieIk heb dit gedeeld vanuit dezelfde visie die ik voor de Waterwolf heb: Goud uit Schuim oftewel iets tofs waar het beter kan. Het is maar een idee. Een visie. Van Vondel in dit geval. En van Koning Willem I die de Haarlemmermeer liet leegpompen om vruchtbare grond te maken. De Nederlandse Leeuw temde de Waterwolf.
De A9 is geslecht en er komt een moderne versie van het huidige mislukte winkelgebied. Dat winkelgebied dat gebouwd werd toen de A9 door het dorp werd opgetrokken. Op die vruchtbare grond komt als het zo doorgaat een nieuw moeras, op de plaats van de oude. De Waterwolf is nog niet overwonnen. Loop niet te dicht langs de kant. Wethouder Derk Reneman van de Gemeente Haarlemmermeer heeft het in zijn persmoment van afgelopen donderdag over de Waterwolf gehad. Nadat hij het Programmabudget 2019-2022 presenteerde was het de beurt aan dat andere prangende onderwerp waarover de pers geïnformeerd moest worden: het rookgasafvoerkanaal van de Waterwolf Brasserie in Badhoevedorp.
MOEIZAAM Het is nu een jaar na de opening en de aanvraagprocedure voor de bouwvergunning van het kanaal loopt nog wat maanden langer. Het behoeft dus geen toelichting dat de procedure wat moeizaam is verlopen. Iets met de Commissie Welstand. Wellicht dat de pers er inhoudelijk aandacht aan zal geven, ik heb er niet zo'n behoefte aan op deze plek. Het College heeft de vergunning nu dus verleend en de Wethouder informeert de pers hier speciaal over. FEEST Feestje natuurlijk voor de Waterwolf en daarmee ook voor het dorp. De Wethouder laat zien dat de bestuurders voor een levendig centrum gaan en ondernemers ondersteunt. We hebben een dorpskern nodig dat werkt als een centrale ontmoetingsplek, de hele dag en elke dag. Precies de reden waarom de Waterwolf in Badhoevedorp is begonnen. AMBITIE Ik houd als ondernemer van ambitie, snelheid in beslissingen nemen en durf. Dezelfde ambitie die voor de drooglegging van deze polder heeft gezorgd. Badhoevedorp is vruchtbare grond! Het Concept Definitief Stedebouwkundig Ontwerp (DSO) Centrum Badhoevedorp is onlangs gepresenteerd. Het nu voorgestelde ontwerp lijkt op winkelcentra in plaatsen als Waddinxveen, Zoeterwoude en Amsterdam Nieuw-Sloten. Dit kan wat mij betreft echt veel beter als het om levendigheid gedurende de hele dag gaat. Ik heb mijn mening als ondernemer en als bewoner gedeeld als onderdeel van de Inspraakprocedure. Wat mij betreft begint de bouw van het nieuwe centrum morgen, maar dan wel aan een centrum dat in het rijtje Woerden, Laren en Heemstede past. ONDERNEMERSKLIMAAT Het verhaal van het rookgasafvoerkanaal is een mooi verhaal met een goed einde. Een verhaal van durf, ondernemerschap en urgentie. Ik hoop dat dit bijdraagt aan een verbetering van het ondernemersklimaat in het centrum van Badhoevedorp. Kom en vestig je hier en laat de Gemeente, dorpsgenoten en andere ondernemers je helpen. Nu is het moment. Lees de geschiedenisboekjes er maar op na: Goud uit Schuim! Het drinken van koffie en thee wordt steeds meer een genot in plaats van een gewoonte. Kennis van het product is steeds belangrijker en interessante smaakprofielen zijn bij een steeds groter publiek in opkomst.
Bij de Waterwolf maken we met veel trots gebruik van zogenoemde 'specialty' koffiebonen. Ellen en Glenn van Cuperus Koffie uit Antwerpen zoeken hun vele verschillende bonen over de hele wereld zelf uit, kopen ze direct in en branden ze op kundige manier in hun eigen koffiebranderij. De 100% arabica bonen die we met het team tijdens een koffietraining kozen komen uit één gebied in Brazilië, worden biologisch geteeld en hebben een 'zoet fruit' smaakprofiel. Naast dat onze espresso hierdoor fruitig smaakt, brengt het ook een acide smaak mee. Een 'zuurtje' dus. Koffies met melk worden hierdoor soepeler en minder bitter dan we in Nederland gewend zijn te krijgen. We hebben veel gasten die dit waarderen, want een tweede kopje smaakt zo vele malen prettiger en dat is natuurlijk ook goed voor onze omzet. Belangrijk bij het serveren van afwijkende smaken is het vertellen van het verhaal en gelukkig krijg ik daar vaak de kans voor wanneer ik met gasten praat. Ook een aantal losse blad theeën die we serveren in de Waterwolf hebben een zoet smaakprofiel met een 'zuurtje'. Sinds kort hebben we vier verschillende specialty theeën uit China en India toegevoegd aan ons aanbod. Twee hiervan zijn astringent, hebben een iets wrange smaak die we ook wel kennen van wat zwaardere rode wijnen. Deze voorbeelden van afwijkende smaken geven producten diepte en maken het interessant. Het leven is te kort om slechte koffie te drinken. Wat is jouw meest favoriete koffie? Heb je een bepaalde koffieboon, branding of merk? Ben je fan van espresso, cappuccino, latte macchiato of een ander recept? Of ben je een echte theedrinker? Ik ben benieuwd naar de verschillende voorkeuren, dus laat je reactie achter. Fijne dag! Danny Eigenaar Waterwolf Brasserie Badhoevedorp www.waterwolfbadhoevedorp.nl |
AuteurOprichter van de Waterwolf, Danny van Stiphout Archieven
April 2020
Categorieën
Alles
|