Lieve gasten van de Waterwolf, Het idee van de Waterwolf Brasserie Badhoevedorp is in maart 2017 ontstaan. Mijn visie is altijd geweest om het enorme potentieel in het dorp bijeen te brengen door het bouwen van een horecazaak waar de mensen in Badhoevedorp en omgeving een plek hebben om elkaar te ontmoeten en ontspannen. Zo krijgen we een leuker en prettiger dorp. Dit doe ik omdat ik wil bijdragen aan deze gemeenschap waar ik een deel van uitmaak. Sinds de oprichting in juni 2017 en de opening vier maanden later is de Waterwolf altijd in beweging geweest. Sinds 15 maart 2020 zijn we wegens de coronacrisis gesloten. In deze blog wil ik jou vertellen hoe het met ons gaat. DE ONTWIKKELING De Waterwolf had als brasserie een brede doelgroep: iedereen is welkom. Toch waren onze producten en was de dienstverlening specifiek; anders dan anders. In de eerste openingsjaren heeft dit ertoe geleid dat we ons meer zijn gaan richten op een specifieke doelgroep; gasten die samen willen komen met hun geliefden, vrienden en collega's om te genieten van liefdevol bereid eten en drinken. Zo is het idee van de Waterwolf Gastrobar ontstaan. Sinds november 2019 serveren wij eten en drinken om van te watertanden, elke dag, de hele dag. Overdag specialty coffee, all-day breakfast en een fijne lunchkaart. In de avond culinaire bordjes om te delen en klassieke hoofdgerechten. Heerlijk eten met een goed glas wijn, speciaalbier of een cocktail. De Gastrobar is een herstart van het bedrijf met een fijn, nieuw concept dat een langere adem nodig heeft dan verwacht. De sluiting op 15 maart was, ondanks dat het 's ochtends een eigen beslissing was en dit 's avonds officieel werd, een enorme klap. Het gezondheidsrisico voor onze medewerkers, onze gasten en de mensen om ons heen werd te groot. Het was wel duidelijk dat de horeca zou moeten sluiten. We zagen het wel aankomen natuurlijk. De omzet was een stuk lager dan een jaar eerder. Een groot deel van onze gasten zijn toeristen en Schiphol-gangers en die waren er al een paar weken niet meer. Ook bleven reguliere gasten steeds vaker weg. De impact van corona was duidelijk voelbaar. DE EERSTE WEEK NA DE SLUITING Er moest heel veel geregeld worden en ik heb dag en nacht gesprekken gehad met collega-ondernemers, partners, leveranciers en vrienden. We hebben heel veel reserveringen moeten afzeggen, ook voor prachtige feestjes en partijen waar onze gasten heel erg naar uitkeken! Daarnaast is het privé ook best aanpoten door de sluiting van de scholen. De hulp van de overheid en de Gemeente wordt gaandeweg duidelijker en er worden allerlei creatieve ideeën geboren. We kunnen cadeaubonnen verkopen via helpdehoreca.nl en we doen mee aan de landelijke benefiet pubquiz voor de horeca. Er komen ook donaties en steunbetuigingen binnen en er worden bonnen besteld. Het is heel fijn om te zien dat onze gasten ons op die manier willen steunen en het geeft energie. Ook zet een aantal van de medewerkers de schouders eronder en krijgt de Waterwolf een opfrisbeurt. Gaaf! Ik heb alle bij de Waterwolf betrokken partijen gesproken en ik houd contact met ze. Ik heb de aanvragen voor de NOW-regeling, de TOZO, de TOGS gedaan. Van de huurbaas kunnen we voorlopig niks verwachten. De energievoorschotten gaan gewoon door. Van grote leveranciers krijgen we geen korting, een aantal kleinere helpt ons wel. De steunmaatregelen worden steeds duidelijker; er wordt niet standaard 90 procent van de loonkosten vergoed, de steun verschilt per bedrijf. De horeca-ondernemers die ik spreek gaan uit van 75 procent looncompensatie. Dat betekent dat 25 procent van de personeelskosten voor eigen rekening komt. Het lijkt me niet realistisch dat we al die kosten kunnen terugbetalen zonder omzet. Zeker niet omdat het lang gaat duren voordat de omzetten weer terug zijn op het 'oude' niveau. We hebben meer betrokkenheid nodig. EN DAN?! Dag en nacht bezig zijn met de Nieuwe Realiteit. Er is zoveel onzeker. Hoe moet de horeca straks verder, en wanneer? Hoe zal de regeringshulp uitpakken voor ons bedrijf? Welk effect heeft het op ons team? Je wilt duidelijkheid krijgen, grip op de situatie. Zodat je in de eerste plaats als werkgever aan je medewerkers kunt vertellen waar we aan toe zijn. Zodat je een inschatting kunt maken van de te nemen stappen. En zodat je de financiële impact op je bedrijf kunt overzien. Dit alles is heel moeilijk, eigenlijk is het gewoon niet te doen. Het doet me heel veel verdriet. Het was heel onrustig om elke avond 'vrij' te zijn. Slapen is ook lastig. Als ondernemer sta je gewoon altijd 'aan'. Aan de andere kant is het ook wel lekker om wat meer tijd voor je privé te hebben. Eén van mijn koks heeft mij weer van de bank getrokken. "Move your ass and let's go to work" appte ze me. De volgende dag stond de Waterwolf Pop-up Streetfoodbar te shinen aan de Zeemanlaan, mede dankzij onze grafisch ontwerper Danny Kolthek met zijn prachtige en creatieve logo-ontwerp. We nemen de voorzorgsmaatregelen in acht en zijn lekker bezig met ons vak. Bovendien zien en spreken we onze gasten weer, en dat is iets dat we erg gemist hebben. VECHTEN EN DOORZETTEN De Waterwolf is nog maar een wolvenwelpje. We waren nog steeds aan het opstarten en er is geen financiële buffer. Het water staat ons aan de lippen. Het historische verhaal van het gevecht van de Waterwolf tegen de Landleeuw inspireert me. Net als de ondernemers om me heen, in de horeca en in andere branches mij inspireren. Het is nu zaak om met creatieve ideeën te blijven komen om te kunnen vechten tegen een onzekere uitslag. Door te hopen op betere tijden bereik je niks. Iets bereiken gaat om betrokkenheid en uiteindelijk om invloed. Het voortbestaan van de Waterwolf wordt bedreigd. Dit verhaal komt uit mijn hart. Als dit verhaal jou heeft geraakt dan ben je betrokken. En als ik je door mijn verhaal heb geïnspireerd dan heb je invloed op het voortbestaan van de Waterwolf, die mooie plek waar we met z'n allen zo hard aan gewerkt hebben. Zo help je ons aan geld om onze rekeningen nu te kunnen betalen: - Door te doneren of een (door een garantiefonds ondersteunde) cadeaubon te kopen via #helpdehoreca. Ga naar helpdehoreca.nl en zoek op Waterwolf Gastrobar; - Door mee te doen aan de landelijke benefietquiz voor de horeca en een bedrag aan de Waterwolf te doneren, via deze website; - Door langs te komen of te bestellen aan de Pop-up Streetfoodbar. Check de pagina over de Pop-up op onze website www.waterwolfbadhoevedorp.nl/popup voor meer informatie en volg ons op facebook en instagram. Dit is een serieuze oproep. Wil jij jouw invloed waarmaken, heb je een bepaald idee en ben je ervan overtuigd dat je structureel kunt helpen? Wil je meer weten over de situatie in de Waterwolf? Wil je eens met mij praten? Laat dan je gegevens hieronder achter, dan neem ik contact met je op. Ik sta open voor heel veel positieve initiatieven. Liefde, blijf veilig. Danny
0 Reacties
|
AuteurOprichter van de Waterwolf, Danny van Stiphout Archieven
April 2020
Categorieën
Alles
|